Chciałabym prosić o wyjaśnienie kwestii interpunkcji w wyliczeniach – szczególnie w tekstach marketingowych, ulotkach, broszurach. Jakie zasady tam obowiązują?
Podmiot towarzyszący („ktoś wraz z kimś”) – orzeczenie w liczbie pojedynczej czy mnogiej?
Mam taki tekścik: „Nad zbrukanym brukiem kraczą wrona z krukiem: – Któż to tak pobrudził bruk? – skrzeczy gniewnie kruk. – Na pewno nie wrona – odburknęła ona”. Pojawia się wątpliwość, czy poprawne jest napisanie „kraczą wrona z krukiem”, czy też powinno być „kracze wrona z krukiem”? A może obie formy są poprawne?
Wymuszone słowa to nie są dobre słowa – wywiad z pisarzem Krzysztofem Bieleckim
O książkach lepszych od używek, wymówkach początkujących autorów i manipulowaniu umysłem czytelnika rozmawiamy z pisarzem Krzysztofem Bieleckim, którego dwie publikacje mieliśmy przyjemność redagować. Jego motto brzmi „Sekrety, tajemnice, intrygi”. Twórca niestandardowych działań w przestrzeni miejskiej – od ukrywania w mieście kapsuły czasu, przez tworzenie galerii w zakamarkach, po skomplikowane gry miejskie, które wywołały lawinę podobnych […]
„Państwo” czy „Państwa” – błąd fleksyjny czy „tylko” literówka?
„Przekazujemy w Państwa ręce załączoną publikację w nadziei, że jej lektura wpłynie na Państwo inspirująco”. Moje pytanie brzmi: czy w powyższym zdaniu poprawna forma to „wpłynie na Państwo”, czy też powinno być „wpłynie na Państwa”?
7–9 lipca 2014 r.: konkurs eKorekty na Facebooku
W ostatnim czasie polubiła nasz fanpage dwutysięczna osoba. Chcieliśmy to uczcić, więc zorganizowaliśmy konkurs dla tych, którzy lubią czytać i mają ochotę wzbogacić swoją biblioteczkę. Startujemy 7.07 o 17.07.
Formatowanie dialogów w powieści – myślnik na początku czy na końcu wersu?
Poruszam ten temat, bo obserwuję zamęt w edycji dialogów. Otóż wiele wydawnictw (wg moich obserwacji: połowa) ślepo stosuje zalecenia przedstawione w tekście Myślnik na początku – czy końcu wiersza?. Gdy czyta się go ze zrozumieniem, można stwierdzić, że uwagi autora o zalecanej pozycji myślnika na końcu linii nie dotyczą kreski dialogowej. Łamacze tekstu i DTP-owcy […]
Szkolnej polszczyzny cząstki eleMENtarne (cz. II)
Siedem grzeszków głównych siedmioma grzeszkami głównymi, ale język ministerialnego podręcznika dla pierwszaków ma też kilka istotnych plusów, na które warto zwrócić uwagę.
Szkolnej polszczyzny cząstki eleMENtarne (cz. I)
Fot. MEN Czyli słów kilka o języku bezpłatnego ministerialnego podręcznika dla klas pierwszych. Jak wielu cieszę się, że mama nie stoi już przy garach oraz że w klasie są dziewczynka na wózku i chłopiec innej rasy. Jak wielu ubolewam, że budynki w książce wyglądają jak wizualizacje wykonane przez niewyrafinowanego dewelopera. I jak wielu zastanawiam się, […]
Przecinek przed „ile” – stawiać czy nie?
Mam niemałą zagwozdkę w związku z takimi zdaniami: „Nieważne(,) ile razy to powiesz, niczego to nie zmieni” oraz „Niczego to nie zmieni, nieważne(,) ile razy to powiesz”. Według słownika przed „ile” należy wstawić przecinek. Wydaje się, że w pierwszym zdaniu wstawienie go jest w miarę logiczne, jednak w drugim mam wrażenie, iż nie powinno go […]
Odmiana obcojęzycznych nazw zespołów (cz. III)
Znamy już argumenty „za” i „przeciw”, więc czas zdecydować, które podejście – odmienianie czy nieodmienianie – będzie lepsze w przypadku nazw grup Megadeth i Nightwish.